Monday, April 4, 2011

Vad är en "duktig" mamma?

Ugh.Okej,här kommer fler arga ord.Be prepaaaaared.

Tittade på "En Unge I Minuten" på tv4 catch up för ungefär en vecka sedan.Det var ett jättegulligt par där som födde barn,hon använde sig inte av någon smärtlindring och körde på enbart andning.För så är det ju,vi är alla olika.Vi gör på olika sätt,gillar olika.Reagerade på att barnmorskan sa att "ja,det var ju en duktig mamma det där.Hon var en duktig mamma hon,som inte använde sig av någon smärtlindring."

Alltså.Jag blir så trött.Fett tjockt,kletigt,pretantiöst.Trångsynt.
Vet ni vilken mamma jag tycker är duktigast?

Den mamma som tar egna beslut angående hur de vill ha det under förlossningen.

Och den vetskapen har jag fått lära mig.Jag personligen tycker inte om smärtlindring.De la en ryggbedövning(som inte fungerade)efter 28 timmar med Lughan som förberedelse inför det kommande kejsarsnittet.Det var livsnödvändigt då.Varken min kropp,eller L orkade mer.Han låg rygg mot rygg,och det är en ursinnig krossande smärta som inte ger med sig mellan värkarna.Då var det life saving,ett beslut som inte låg i mina händer.

(Som de akuta kejsarsnitten.Möts ofta av de som säger "men varför totalvägrade du inte kejsarsnitten om du nu så gärna ville föda naturligt?".HAHAHAHA.Och det frågar ni mig.Jo,precis.Akutsnitt alltså.Då har man inte tid att tänka eller ha några åsikter.Det ser man på ordet va?AKUTsnitt..Då dyker 10 personer upp i rummet på nolltid och det handlar om minuter.Jag och mitt barn är på väg att dö och folk undrar varför jag inte valde att inte ha ett akutsnitt.Vid en bilolycka är det ju knappast så att läkarna frågar patienten innan de börjar försöka rädda livet på människan i fråga.Liksom "ursäkta mig,men är det okej att vi gör lite hjärt och lungräddning på dig")

Men i allmänhet tycker jag personligen inte om smärtlindring.Verkligen inte.Jag har inte använt mig av någon smärtlindring under mina väldigt långa förlossningar (eller okej,lite lustgas när de satte nålen.Haha.jag är skitskraj för nålar.)Jag HATAR smärtlindring.Men det är bara jag som tycker det.Angående mitt liv,min kropp.Jag har ingen rätt att tala om för andra människor vad de ska välja eller känna,deras graviditeter och förlossningar är ju inte mina.

Läste en blogg med någon tjej som sa att:
"andra sonen föddes på fyra timmar.Jag och min man andades igenom det hela,utan smärtlindring.Det var mycket viktigt för oss,att vi gjorde det utan smärtlindring".


Alltså,jag får typ andnöd av sådana uttalanden."Det var väldigt viktigt för oss".Jahaja.För min del var det viktigaste under mina förlossningar att jag och mina två barn skulle komma levande ur det.Japp.Omprioriteringar,indeed.

Spyr på uttalanden som t.ex Gisele Bundchen angående hur smärtfritt det är att föda barn,eller hur det borde vara lag på att alla skulle amma.
Vi är alla OLIKA.Helt olika kroppar såsom din näsa kanske är krokigare än den som står bredvid.Man känner olika smärta under en förlossning,det bara är så.Så ingen mamma är duktigare än en annan.Jag vet folk som har haft superpositiv upplevelse av epidural och jag vet folk som hatat det.

Jag har spenderat väldigt många timmar i väntrum på sjukhus nu efter Uma.Min älskade barnmorska Kim har varit min partner in crime.Älskade,älskade Kim.Hon har gett mig livet tillbaka,min älskade barnmorska.Hon jobbar som independent midwife och har hand om hemmaförlossningar.

Hon hade en klient som var väldigt inne på free birthing,vilket innebär att man inte vill bli rörd vid alls under förlossningen,ingen inlyssning av barnets hjärtljud,mätande av cervix eller något annat sådant.Man föder även utan ljud.Man ska inte känna någon smärta.

Hon skrek sig igenom hela sin förlossning.Fullkomligt skrek.Hon var helt oförberedd på hur en förlossning kunde te sig,hon trodde att hon hade superkrafter hon inte hade.Hon skrek på ett sådant sätt som Kim aldrig har hört någon kvinna skrika någon gång.Rev väggarna och tjöt.Det var så just hon uttryckte sig under sin förlossning.Hon var så jävla besviken på sig själv efteråt.Ingen hade berättat för henne hur ont det faktiskt kan göra.Hon tyckte inte alls att hon hade haft en lyckad förlossning,trots att hon hade lyckats med att få sin hemmaförlossning.Hon var verkligen SÅ besviken.

Jag tycker att det kan vara ohälsosamt att innan man fött barn intala sig själv hur det kommer att bli eller vad man kommer lyckas med.Sätta upp mål,javisst.Men ta det som det kommer.

Jag låter t.ex inte alls under mina förlossningar.Flåsar förstås haha,det gör man ju!Men skriker absolut inte.Om jag skulle skrika skulle jag liksom förlora mig själv lite tror jag.Behåller kontrollen genom andning.Det är så jag gör under en förlossning,men det kan man ju inte förutspå innan.Man gör som man gör,så att säga.

Jag älskar naturliga förlossningar.Jag om någon vill minimera antalet kejsarsnitt som sker.Jag om någon brinner för kvinnans trygghet under en förlossning.

MEN det är verkligen något ohälsosamt med den där tjocka pretto stämningen som existerar i de kretsar där endast naturlig födelse finns på agendan,annars är man en big fat failure.De tycker inte att man är en riktig kvinna om man använder sig av smärtlindring eller får akutsnitt.Min erfarenhet är dessutom att det är oftast de "naturliga" kvinnor som losar störst och tappar kontrollen mest när det verkligen gäller.hehe.

Jag tycker som sagt att en duktig mamma är den mamma som tar egna beslut angående vad de vill,och inte vill under en förlossning.Din upplevelse är bara din egen,vilket betyder att ingen någonsin kommer att veta hur det var precis för dig att föda barn,din upplevelse är bara din egen.Men det betyder också att DU inte har någon rätt att döma andra människor och dra snabba slutsatser angående hur de gör eller hur det kommer sig att de hade akutsnitt,planerat snitt eller epidural.

Tycker att det är så himla befriande när en 35 årig kvinna kliver in i ett förlossningrum,begär epidural.Spelar mobilspel under hela förlossningen och sedan föder tämligen smärtfritt.Toppen,toppen för henne att hon fick den upplevelse som hon ville ha.Hon ville ju ha epidural!Hon var ju jättenöjd!Sen så kommer det alltid några jävla bitterfittor och gnäller om det naturliga,när det ju handlar om hennes graviditet,hennes förlossning!

Nej high five säger jag till de kvinnor som vågar välja för sig själva och stå för det.

1 comment:

  1. Jag håller med dig om allt du säger. Dock tycker jag det är SORGLIGT att man inte informeras om att det FINNS sätt att handtera smärtan utan kemikalier. Jag tycker det är sorgligt att kvinnor kommer in under ett pågående förlossningsarbete och när barnmorskan frågar om vad för smärtlindring de vill ha (att de ens tar det som en självklarhet att man VILL ha det är ju ett eget kapitel i sig) så svarar de "ja, vad finns det?". De har inte fått information om för/nackdelar med olika saker. Okej, visst, självklart skall man begära epidural om det är det man vill ha, men då ska man fan veta vad man begär också!!!

    ReplyDelete