Tuesday, April 19, 2011

Slag i ansiktet

Har just landat inne,har varit ute i solen i parken med en vän från toddler group.
Hon har tre barn och är 32 år.
Den näst yngsta av alla i gruppen efter mig.
Vi började prata med en mamma och kom in på ämnet förlossning.
Ni vet,det är fett med staaatus vettu att prata om förlossningar när man blivit mamma,
så se till att föda snabbt och smärtfritt så kommer ni att bli hyllade ;-)
Föder man inte snabbt och råkar ut för akut eller katastrofsnitt(som det så fint heter)
blir man offer inför de med dålig självkänsla som vill trycka ner.
Så jäkla najs att trycka ner någon annan mamma,förstår ni.Survival of the fittest ni vet.
I allafall.
Denna kvinna fick oundvikligen nys om att jag haft akutsnitt.

"Men oj så skönt för dig,vilken lättnad,då slapp du ju allt hårt arbete.Själv skrek jag efter att få snitt trots epidural men inte fick jag någon genväg inte under min nio timmars förlossning haha".

Slag i ansiktet.
Alla ni som tror att vi med akutsnitt efter 30 timmar av etablerad förlossning eller mer,
inte vet vad hårt arbete är eller hur det är att föda barn can kiss my fat ass.
Antingen är ni fruktansvärt naiva och har haft det så lätt för er att ni saknar förstånd,eller så kommer ni själva att få uppleva motsatsen och få vidgat perspektiv.Det krävs vilja och styrka av stål att gå igenom vad jag har gjort.Och jag(och andra med mig)om någon vet hur det är att fortfarande stå på benen efter 30 timmar av förlossningsarbete,varav de första 20 timmar av värkar kommer varannan minut och varar en minut,och de sista 10 timmarna består av tvillingvärkar varje minut.Utan smärtlindring.Och sedan operation och infektion på det.Det pratas om det som om k-snitt skulle vara någon jävla genväg.Kiss my fat ass igen och igen.
Don't even go there honey,coz you don't know what you're talking about.
För mig som nästan dött i barnsäng om det inte vore för skalpellen är det ett bortskämt jävla practical joke i mina öron när någon säger att de skrek efter snitt under sin förlossning..
Som någon rolig anekdot att berätta efteråt.
Nej,vet ni vad,Ni får ursäkta bristen på glättighet men ibland spricker jag av ilsken eld.
Touch me,feel me.Om ni inte tror att jag vet vad smärta och lidande innebär.Om ni inte tror att jag fått uppleva hur det är att föda barn.Jag har med närvaro och mod fött barn på fler sätt och mer sätt än vad de flesta andra har.
Am I playing it too low?
Ja,kanske.....Men idag skitet jag faktiskt i omoget utspel och agerande.
Jag har också en röst,ett hjärta,ett intellekt och en livmoder.En fungerande livmoder som vet vad det innebär att bära barn,att föda dem.Att blöda,att bli rotad i.Att försvinna i smärta.Att upptså.Att agera mot alla odds,att överleva.Att försvinna i kärlek.
Att älska.Att vara mamma.
Mitt råd till dig som är som jag?Snäs ifrån.Snäs ifrån utav bara fan.Skit i Jesus och att vända andra kinden till.Jesus rasade över orättvisa han med.Det är fint att stå upp för sig själv,och det behövs ibland då världen är full av dumsnutar.Säg bara som jag och Tyra Banks:
"kiss my fat ass"
Published with Blogger-droid v1.6.8

No comments:

Post a Comment