Wednesday, April 13, 2011

Feeling like a million dollar.

Går längst med floden.Hälsar på hundägare,folk med barnvagnar.Tackar cyklister som har förvarnat att de snart åker förbi oss.Jag känner mig som ankmamman.Vankar fram med L i släp och Uma tätt intill mitt bröst.Hon sover och krafsar mig på halsen.Fjunigt hår som sticker ut lite ur mössan.Silkesmössan,den som L ockå hade när han var nyfödd.Han växte ur den på två veckor,hon kan fortfarande ha den.Fast bara på gränsen.

Jag känner mig nyrik.Hjärtat känns stort och fylligt,det känns som det skiner som ett nypolerat äpple inom mig.Dudunk,dudunk,dudunk.Där går min son med tio fingrar,tio tår.Vakna ögon,glada skutt.Han vinkar glatt till gubben som kör turistbåten på floden,de är vänner nu.Vinkar till varandra varje dag.

Jag är så rik.Så himla rik.Jag känner mig som en million dollar babe där jag går med mina barn.

Det är svårt att förklara föräldraskap.För det är ett hårt arbete,det är det verkligen.Kanske är det även därför det känns så otroligt tillfredställande när det äntligen går.När saker faller på plats.Man uppskattar så mycket,det lilla.En morgon fylld av trots och klagan.Rivmärken på en hand,känner mig trött och tom.Hukar ner över en skrikande dotter som aldrig vill vara själv,utan hud.Plötsligt känner jag dem.De varma små korviga fingrarna i nacken.En arm runt min hals.En son som hoppar upp på mina böjda knän och lutar sina läppar mot min hals.Andas mig.Ser mig i ögonen,klappar min kind.Säger "mammi".och mitt i allt det vardagsgråa fylls man av ljus.Mitt i allt det onda,trötta.Bland leggings som skär in i en bullig mage,ett par oborstade tänder och kaffeandedräkt.En kutande rygg.Ett värkande ärr.Sitter med ryggen mot en kall vägg och dottern har slutat att skrika,hon ler mot mig.Och jag har pojkens varmaste händer i mitt hår,runt mitt ansikte.Två bultande hjärtan som får mitt hjärta att göra tusen extra slag.Det är sommar inom mig.

Ni berikar mig.

No comments:

Post a Comment