Tuesday, November 23, 2010

Morotskaka från Rosendal!

Lite ledsen och orkeslös dag idag.Men såhär glad blev jag av lite frisk luft i parken,baby-pussar och tanken på The Cake of the year som väntade hemma i kylen ;-D

Morotskaka från Rosendal

2,5 dl solrosolja eller annan olja med neutral smak
3,5 dl strösocker
4 dl fint rivna morötter
3 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
1/2 tsk nyriven muskot
1 tsk kanel
( 1/2 - 1 dl grovt hackade valnötter )

Topping :

150 g smält avsvalnat smör.
200 g Philadelphia ost
3 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
saft och skal från 1/2 citron

Vispa socker och olja vitt. Tillsätt de rivna morötterna och sedan äggen ett i taget.
Blanda de övriga torra ingredienserna och rör ner dem i smeten . Häll smeten i en smord och bröad form c:a 23 cm i diameter.
Grädda kakan i 200 grader i c:a 40 - 45 min.
När kakan har svalnat vispas alla ingredienserna till toppingen till en luftig smet ( tillsätt citronsaften när smeten har tjocknat )
Bred smeten över kakan. Låt kakan stå kallt så att toppingen stelnar något.


Gott som sjutton blev det!

1 comment:

  1. Hej gullunge!!
    Usch vad jobbigt med huset! Hoppas verkligen att det kommer att lösa sig för er.
    Va kul att du planerar en hemmaförlossning, det kommer gå jätte bra! Och jag önskar verkligen att det kommer bli som du vill ha det! Bara du bestämt dig så blir det så ;)
    Vet du, jag har senaste tiden gjort två morotskakor det är nog den mest fantastiska kaka som finns :) va bara tvungen att informera dig om det. ;)
    Min lille prins genomgår just nu något slags utvecklings språng och är supermammig och hänger på min arm hela dagarna. Mysgubbe! Men man blir allt lite trött måste jag säga..
    Åh jag saknar dig så mycket! Önskar att jag kunde gå och ta en fika med dig. Kanske kommer ett tillfälle om inte allt för länge.
    Som sagt jag hoppas verkligen att allt löser sig för er!
    Pusss på dig! Miss K

    ReplyDelete