Monday, November 2, 2009

-Oh yes,Salmon baby-

Lughán liksom både jag och Tom är DUNDER-förkylda.Vi bara nyser och nyser så Lughán blir vettskrämd varje gång.Jag rosslar och gnisslar om rösten som ett gammalt ånglok och snoret rinner likt syndafloden ur våra röda näsborrar.Najs.Så eftersom att huset är väldigt kallt för tillfället åkte skidåkar-mössan på Lugháns knubbiga lilla huvud.han blev helt vansinnig,så charmerande.Blicken betyder:"One day I'm going to get you,mama"


Jag har precis lagat måndagslunch till mig och Tom samt lyssnat på den galna engelska radion.Lughán har sovit en stund på Toms knä.Men nu har han vaknat igen och tittar sig omkring i rummet med ögon stora likt tefat.Mörka vackra ögon.
Det är fridfullt att se honom i ett lugnt tillstånd.Det händer verkligen inte ofta nförtiden.Tror att han håller på att växa en tand eller två.Han är arg som ett bi,morrar som en liten björn,har blossande kinder,gnager på sin hand så intensivt att man tror att fingrarna ska trilla av + ett par andra tämligen uppenbara symptom.Stackarn.
Och om det är så kommer det bli väldigt synd om mina stackars brösvårtor.

Det blev lax i ugn med potatismos,kokt broccoli och morötter.Jag har ingen aning om hur man lagar till en god lax från fryst tillstånd,så jag improviserade lite.Smorde in laxbitarna med olivolja,hackad vitlök,ingefära i småbitar,salt,peppar och vitlökspeppar samt citron.På laxbitarna lade jag även ett lager av majonnäs och grov senap.Sedan svepte jag in formen i aluminiumfolie och satte in i ugnen så att de bakades i 170 grader i cirka 20-30 min.
Tro det eller ej,men det blev riktigt gott.Man tager vad man haver så att säga.
Potatisen blev lite mosig och eftersom att jag inte tycker om mjöliga potatisar,gjorde jag istället ett potatismos av det.Slängde bara i lite mjölk,smör och peppar så var det klart.
Potatisen var ekologisk vilket jag nästan alltid använder när jag lagar mat,för då kan man med gott samvete äta upp hela potatisen med skalet och slippa onödigt gift samt tjäna extra på näringsfronten.
Vad mätt man blir av riktig mat och vad gott det är!

No comments:

Post a Comment