Wednesday, October 21, 2009

Stilla rum

Det är kväll nu,nästan natt och Lughán sover i sin lilla vagga.Vi befinner oss i vardagsrummet,endast en golvlampa vid tv:n sprider sitt trötta ljus så att golvet vid mina fötter badar i det.Lughán gnyr i sömnen,det får mig att rycka till.Känner mig som en jaguar på helspänn.Minsta ljud och jag sträcker direkt på mig och vinklar hörseln ut i mörkret.Lite ångest är det också..-"Är han vaken,kvävs han?"
Om det är magen,öppnar han oftast bara ögonen lite men sluter dem igen.Ikväll är det nog bara magen.Hoppas nästan det.Är fortfarande trött sedan skrikfesten igårkväll/natt.

Tom befinner sig högst upp i huset.Håller på med sitt.Lite ditt och lite datt.Organiserar foton för sin hemsida tror jag.Praktisk karl!

Efter dippen tidigare denna dag började jag långsamt tuffa uppåt igen.Satte igång med allt på samma gång.
Morotsbröd med russin och tranbär i bakade jag två stora limpor av.
Kokade litervis med äppelkompott/mos,det blev underbart!Vilken fröjd att stå där med potatismosar-verktyget i hand och banka på de väldoftande mjuka äpplena,fantastiskt härligt.Det blev jättegott och jag blev barnsligt lycklig.
Sedan lagade jag ugnspannkaka och stekte bacon,köpte jordgubbsmarmelad och grädde och hade en liten hemtrevlig onsdagskväll vilket var väl behövt.

Köksliga bestyr har blivit bland det bästa jag vet.Det är en av de saker jag verkligen kan göra,trots bebis och kroppsliga besvär som gör sig påminda.Det är så tillfredsställande att stå och banka på en kladdig deg,rulla rulla liten bulla,och göra äppelmos att frysa in eller sättas i gamla syltburkar i kylen.
Och Tom blir så glad över att få riktig mat,vilket gör det ännu roligare.

Jag har sittat och googlat lite ikväll.Bröllopsklänningar!jag kan inte låta bli!
Man får väl drömma lite.Och om jag fick önska,skulle jag bära en klänning av designern Ida Sjöstedt för hon är verkligen fantastisk.

Nu ska jag smörja in mina torra fötter(glamoröst)och finna efterlängtad hvila på en kudde eller två.

Trevlig natt!

1 comment:

  1. Klart att man är orolig som förälder, vem tittar inte en extra gång (snarare 20 ggr) om barnets bröstkorg rör på sig = andas...?!

    SV: Denna beställning var inte stressig, hade nog varit värre om jag gjort dem själv :P

    ReplyDelete