Friday, December 25, 2009

DET GÅR BRA NU .f r e d a g.


Jag känner mig mera friskus nu,Tacke käre Gud för det.Förkylningen har krypit sig ner på stämbanden istället för att tjocka till en värkande hals,det tackar jag för.Hellre kraxande röst en svullen hals menar jag.Jag kan i alla fall dricka kaffe nu.Plus att skylla på stämbanden när jag inte orkar språka längre.
GOD JUL förresten.Och god fortsättning.Julaftonen for förbi i den vanliga mätta ångest-stämning som så lätt uppstår vid denna traditionens festliga tillställning.
Detta med jul,släkt,skinka,klappar,brinnande ljus,saknad,eftertanke,kärlek,hat,avund mm. Kan liksom gå och bli lite för mycket ibland.
Man trippar omkring i fin kostym med kliande kropp.Identitetskrisar lite smått.
Lugháns första jul.Fint.
Nästa jul när han är mera medveten måste man börja prestera.
Köpa antroposofiska lyktor och tova tomtar och troll.Är jag sådan?Måste man vara sådan när man blivit mamma?
Synd bara att Lughán är sjuk.Det är första gången sedan förlossningen som Lughán har haft hög feber.Oroligt mamma-hjärta.
Börjar genast misstänka det värsta
Säkert hjärnhinneinflammation så här mitt i jule-fröjden och friden.
Fan också.
Men idag mådde han bättre.Säkert bara ett virus.
Detta är min sista lediga dag i Sverige för denna gång,då jag bara går omkring och skruttar.
I morgon blir det tjocka släkten och ännu mera mat och jul stress och ful stress.
Blir trött bara jag tänker på det.
Visst ska det bli fint att träffa släkten,men Vi är ju verkligen the centre of attention,jag och Lughán.Eller Lughán i alla fall.
Fast inte på ett sådant där mysigt "vi-bryr-oss-verkligen-om-dig-sätt"
Utan mera.Vi tar vad vi vill ha av er.Kallt och opersonligt.
Ego tårt-bitar.
Lite bitterhet som man så klart aldrig uttrycker till varandra.
Bitterheten över att vi inte är ständigt tillgängliga jag och Lughán.
Att vi stuckit till främmande land och bara skickar vykort.

På måndag bär det av hem till England igen.
Back on track i vardagen och faktiskt,lite av en fristad även.

Känns skönt att det snart är nyår.Känner mig redo för ett nytt färskt år.
Nya år,du lär bli välkommen!!!
Amen

No comments:

Post a Comment