Saturday, January 8, 2011

L

L har varit så utom sig idag.Vet inte riktigt varför.Kombination av olika saker,som vanligt,skulle jag tro.Syster A har ju åkt hem igår.Hon har sovit på soffan under vistelsen här,så L imorse galopperade glatt in i vardagsrummet bara för att mötas av en tom soffa."Assi" frågade han lite undrandes.Assi har flygit med flygplanet hem till Sverige lilla gubben.Svisch uppe i luften.

Sen skrek han,hela dagen nästan.Tills han var alldeles trött och mosig i hela ansiktet och kroppen.Tillslut gick det bara inte längre,fick ta upp honom för en tredje gång ur hans säng och gick och la oss i våran,min och Toms,stooora säng.Där låg vi och kramades och läste böcker.Tittade ut genom fönstret som var öppet och gardinen som rörde på sig i vinden.Han höll mitt ansikte i sina små knubbiga händer och körde in varma små tjocka tår i min sida.Rödsvullen efter all hysterisk gråt.Och jag med mitt hjärta smälter ihop och samman till en liten öm kärlekshög mellan lakanen.

Läser om traktor,jeep,lastbilen med en häst på flaket.Måste räkna alla fem brandmännen och sjunga "i ett hus vid skogens slut" flera gånger om,med rörelser och allt.Jag är lite opedagogisk och laddar geväret på riktigt när sången kommer till "annars skjuter jägarn mig" stället.Men L tycker att det är hur kul som helst när jag "skjuter" med mitt låtsas gevär.Skämmes på den ömma modern.

Och så "imse vimse"Och en "kulen natt".Vajjar sin lilla blöjrumpa i världens tempo när jag sätter igång med min falska stämma.Kul med kärlek utan gränser.Han är en sådan himla liten fräckis ibland.Fisar och skrattar högt,rått och länge åt kuligheten i att släppa en fjärt.Han liksom vet att han är en liten snuskpelle.En annan favorit han har är att dra upp någons tröja och stoppa ner ett pekfinger där rumpskåran börjar när oskyldige personen böjer sig ner.Målmedvetet och med djup koncentration kommer knubbige fingret åkandes i luften för att hamna med glasklar precision i skåran.Sedan skrattar han.Länge och väl,åt personen i frågas förskräckta skri.

Jag älskar att vara mamma!

No comments:

Post a Comment