Wednesday, June 22, 2011

Mina hjärtan.

Älskade barn.Uma,du skrattar mer och mer för var dag som går.Du fick mig att hoppa upp och ner som en galning när vi handlade mat idag,du skrattade så högt och lyckligt att jag fick fjärilar i hela magen.Varma,snabba,kittlande små fjärilar.Kysser hela insidan.Igår gick vi till Osteopaten,och jag tror nog att han är lite kär i dig.Vår lilla orangutang.Fjunigt hår som står åt alla håll och kanter.Små röda läppar,ögon stora och blå.Ett litet huvud.Världens kurvigaste lår,mysig mage.Lena armar och ben..Älskar att massera dig och stryka din rygg.Lösa upp alla stela små knutor,spända muskler.Älskar att du sover med mig om natten.Jag vill hjälpa dig så mycket jag kan,alltid.Jag blir så glad att du blir så glad av din bror.
Och att du tycker om att leka med moster A så mycket.
Du är Kärleken.Min fina tjej.Min allra finaste.

Lughán.Du pratar mer för varje dag som går.
"Ä Gott ä sofva!" jag har sovit gott...
"Ä gott ä bil"..."Fin bil.."
Nyaste är "Oh God" och slår sig för pannan...
Skrattar,fnittrar för sig själv.Förstår sig själv.Alla andra är bara knäppisar.
Vi var på Toddler Group idag,och du var blyg i början,som vanligt.
Satt mest i soffan,lekte med bilarna,ville läsa böcker.Fingrade på grisen av trä.
Kramade mig och höll hårt,ville inte släppa.
Men efter halva tiden satte du dig i båten med Amelie,skrattade och skrattade.
Satte dig på stolen utan min hjälp.åt frukt och popcorn...
Lekte med Lauri ett tag men satte dig när vi skulle börja sjunga.
Satt som ett tänt ljus och glimrade,gjorde alla rörelser till verserna som du vanligtvis inte tycker så mycket om.Du tycker mest om sångerna.."The clock goes tick tock"...

Ja,tiden går.Och du växer.
Snart fyller du två år och om jag blundar förnimmer jag precis känslan då du kom till oss.Hur du såg ut i pappas armar.Dina mörka,stora ögon.Det vackraste vi någonsin sett!
Graviditetstestet,de första rörelserna.
Din pappas lycka och kärlek i ögonen när han kom av flygplanet och såg att min mage hade växt sig stor.När vi stod i rulltrappan,jag ett par steg högre upp än han,så att vi blev jämnlånga.
Hur han kändes,hur varm han var mot mig,hur han doftade efter att inte ha sett honom på fem veckor.Hur vi gick till vårt favoritcafe i Stockholm och åt god mat,hur han följde mig med blicken när jag gick till toaletten,hur varm jag var om kinderna och hur lycklig jag blev när jag såg min spegebild i farten och lilla Du därinne gjorde min kropp till det vackraste jag någonsin sett.
Hur hela hans händer täckte min lilla kula,hela dig,och hur du brukade sparka då.Hans ögon glittrade och skrattrynkorna fanns ständigt där.Pappa älskade dig så från första stund.Vårt första barn.Vår son.Han var så fin med dig och mig den första tiden,din pappa.Hjälpte mig med allt och höll mig när jag inte kunde gå och stå.Duschade mig varsamt och lyssnade på mina tårar.Höll i dig när läkarna var över mig hela tiden.Tänkte alltid att jag inte ville ha läkare som petade på mig,bara vara med dig under täcket,hemma i sängen.

Du springer i gräset och blundar och skrattar och vinden leker i håret.
Och jag börjar gråta men gömmer tårarna i skrattet,för jag vet hur nära det var att jag inte fick känna dig som jag känner dig idag.
Dina händer i mina,din kropp mot min,dina ord,dina skratt,din glädje,din själ.
Hela du...
Du är en ängel som höll fast i mamma och pappa på jorden och övervinner allt som står i din väg.
Du valde livet.Och via ditt liv fick även jag vingar.From this moment on.
Du lever!Jag är så välsignad.Och du hjälper mig...Varje dag.
Som mamma,kvinna,medmänniska.
Du lär mig ödmjukhet,tålamod,glädje,vishet.Och hur kärlek känns.Odödlig.

Budskapet att man måste kämpa för livet,att aldrig ge upp...Att love is all.Alltid.

Love is all.

1 comment:

  1. Du skriver verkligen helt otroligt vacker! Blir helt tårögd och måste pussa lite extra på mina ungar här hemma..tänker att jag är så förskräckligt lycklig som har dom, trots att det varit betydligt lättare för mig än det varit för dig. Tack för att du delar med dig, och får mig att tänka till lite extra..
    //Sunniva

    ReplyDelete