Tuesday, August 3, 2010

Om sömn!

Det har varit ett par riktigt intressanta program på tv ikväll.

"Underage and Pregnant"vilket handlar om 14 och 15 åringar som är gravida eller redan har barn.Det är verkligen intressant då det ger mig perspektiv på saker och ting.I England höjer INGEN på ögonbrynen när de hör att jag är mamma.Att jag fick min son som 18åring är för engelsmännen a decent age i jämförelse med de ungdomar som blir föräldrar idag.Självklart är det helt individuellt hur man klarar av att bli förälder i tidig ålder,men oj vad ungt 14 är!!!Verkligen intressant att "lära känna"alla tjejer med deras mysiga magar och tankar om livet..Lovely!

Andra programmet var ett program som gick ut på att två sömn experter skulle hjälpa två trötta familjer och deras icke-sovande barn att sova!Ena experten hade "tough love"(låt barnet skrika till den somnar,ingen napp,ingen kontakt,ingen flaska o.s.v) som teknik,den andra experten använde sig av "soft love" (mycket kontakt,kuddar,musik).
Jätteintressant då lilleL har haft mycket problem med sömnen i olika perioder.

Båda metoder fungerade lika bra vilket var en lättnad.Då kan man ju själv som familj välja vilken metod man tänker använda sig av.

Jag är nog alldeles för MJUK i min metod.Om jag hade uppfostrat L helt själv,hade han garanterat bli vyssjad,buren,sovit i samma säng o.s.v hela tiden.Det är nog inte så bra.Tror att det är viktigt att barn lär sig att sova självständigt i egen säng.Tror mest att det är JAG av egoistiska skäl som gärna vill mysa med honom i samma säng hela natten hihi.Saknar ju honom!

Mitt hjärta är för vegt,klarar verkligen inte av att höra honom skrika.Tom däremot är mycket mera rak.Lugn och bestämd.Kärleksfulla händer men fasta.Tror att det är mycket tack vare honom som L har så fina sovrutiner nu...Det är det som är så magisk att vara en liten familj,man stärker varandra där den andra är svag,och ger varandra mod att utvecklas...Jag tror att jag har blivit mycket mer trygg med att vara mer lugn och bestämd än tidigare...I vanliga fall är jag en sådan himla förvirrad virrpanna ;-)

(Självklart bär vi omkring på honom och vyssjar när det behövs,men det förstår ni va? ;-))

No comments:

Post a Comment