Thursday, July 14, 2011

Uma 6 månader.Och kärleken till henne.




Tiden har gått så otroooligt fort.Plötsligt står vi här,vår lilla famil.Och Uma är 6 månader.Hon fyllde i tisdags,men då var det så mycket med allt annat,Joes 50års fest o.s.v.På söndag firar vi henne också,litegrann.Samtidigt som L.Åh,Uma.Du gör oss galen!På alla plan.Du är hopplös när det gäller typ allt.Förutom att charma.Vi älskar dig så mycket.

Hon är så otroligt intelligent.Hon är väl medveten om sina egna begränsningar och det gör henne SÅ frustrerad...jag ammar hela nätterna.Tar inte napp,tar inte nappflaska med bröstmjälk i,vill inte sitta vagnen,vill inte sova själv.Sover alldeles för lite.Vill bara bli buren.Skriker halva,ibland hela dagarna och förblir rastlös om nätterna.Kastar sig fram och tillbaka i olika ställningar och kommer aldrig till ro.
.Trots allt detta så är hon,helt galet underbar.Verkligen gudomlig.
Som en tokig liten griskulting charmar hon hela sin omgivning.Skorvet ramlar av och blont hår växer fram.Det kittlar i hela magen när hon ler sådär så att smilgropen under underläppen och rynkan på näsan träder fram.Vi har introducerat lite mat och så,för att få lite mer struktur och rutin på saker och ting,men det går verkligen sådär.L och hon är som natt och dag.Han var inte bebis så länge på något vis,minns att jag nästan kände mig "snuvad" på bebistiden eftersom att jag först var så sjuk,och sedan blev han så stor.När han var 6 månader var han en stabil klump som glatt åt stora smakportioner både till frukost,lunch och middag.

Uma är väldigt mycket bebis fortfarande,trots att hon är så intelligent.Hon har vuxit mycket den senaste månaden,både socialt och fysiskt.Hon och L leker verkligen nu.På riktigt.Tittut och annat skoj.Hon älskar honom så mycket,och han älskar henne.De roas verkligen av varandra.L är duktig med tålamodet,hon är ju som en liten vild tiger med klor och skarpt tandkött som biter till och river till,med små gälla utrop hela tiden.Inte lätt när man får hår och hud i kläm,som det oftast händer honom.Men han är tålamodet själv.Säger "Uma gullig",Uma sööööt"..Och klappar henne.Rusar fram spontant och kysser henne.Blir bara arg när hon tar hans bilar,så då brukar han ta dem ifrån henne.Det dåliga samvetet lyser över hela hans ansikte,och han ger alltid tillbaka det han tagit.Du lindar din bror runt ditt lillfinger,UmaBelle!
Det gör du egentligen med hela din omgiving.You rock our world!

Hon är så glad när hon är hos mig.En riktig mammagris.Jag älskar,älskar,älskar det i smyg.
Tjuter glädjetjut när hon får sitta på min höft,bita min axel,klämma mina tuttar.Slå mig med glada armar.Hennes favoritgrej är att krypa ner i sängen med mig närsomhelst på dagen och bara mysa och dra i tårna.Jollra och prata.Hon pratar mycket nu.Gurglar och håller mitt ansikte nära hennes med små knubbiga händer och ivriga fingrar.Riva min läpp,dra mig i örat,suga på min kind eller annan lämplig kroppsdel som råkar flyga förbi i stunden.Det är som om hon laddar upp energierna för att orka mer.Hon är som en Duracell kanin.Min mjölk drogar henne inte längre,utan istället får hon en energy boost.Är trött,så trött,men när jag tar upp henne för att amma och sova,blir hon pigg och vill leka.Hon är så nära att krypa nu.Står och gungar på alla fyra,står nästan på huvudet av frustration.Naken,knubbig rumpa högt upp i vädret.
"Jag vill fram!"

Åh Uma.Vi blir inte riktigt kloka på dig,jag och din pappa.Du är nog alls inte särskilt bra för hjärtat.Både för stor,häftig kraftig kärleksvärk,och alldeles för mycket stress ;-).Du ger oss båda gråa hår och ingen sömn.Men så självklar du är,som du alltid har varit här.Jag har alltid känt dig,så känns det..Och när jag ser på bilder av dig,kan jag precis föreställa mig så du kommer att bli när du blir större.Hard work,but very rewarding.Alltid tokig och galen,men den största glädjespridaren.Man dör ju nästan av hennes söthet.Vaknar mitt i natten av hennes underliga ljud och ilskna små naglar upp i mitt öga,min näsa,känner mig som en påse trötta nötter.
Hon ligger där och bara ler.Och plötsligt känns det som konfetti i huvudet,boom,jag har visst vunnit högsta vinsten på ett lotteri.Min alldeles egna champagneflaska och lyckopiller ligger där bredvid mig.De där läpparna,ögonen,dubbelhakan,näsan,ögonbrunet,leendet,galenskapen,det fjuniga håret som står rakt ut när hon är nyvaken.Pure bliss.

Lilla Uma.

6 månader av bergochdalbana,
6 månader av ständig fart och galet kalas.
6 månader av stora framsteg,mycket tillväxt.
6 månader av att lära känna denna lilla fantastiska individ mer och mer.
6 månader jag inte skulle byta för något annat.
6 månader av kärlek och lek.
6 månader av skratt och tårar.
6 månader av frustration och trötthet.
6 månader av förälskelse.
6 månader av livet.
6 månader av absolut,hundraprocent kärlek,alltid.
6 månader av dig.
Min lilla tjej.

We are all so very happy,you are here.

No comments:

Post a Comment