Saturday, March 6, 2010

LÖRDAG




Idag är det lördag.Rastlösheten ligger i luften,och tröttheten.Dammet samlar sig i alla vrår,och vårsolen utanför fönstret gör att de små korna och tussarna blir extra uppenbara.
Jag kokar grönsakssoppa.Palsternackorna,purjolök och morötter kommer från en ekologisk bondgård i North Yorkshire.Sådana grönsaker som fortfarande har så mycket härlig jord runtomkring sig att man får ta till med hårdhandskarna och skrubba en halvtimme i vasken.
Skrubba och skrubba ända tills de gyllene färgerna framträder.Som en skatt!
Tack jord för mat på vårt bord!
Försöker avvänja mig (På Toms begäran)från att använda alltför mycket kryddor när jag lagar mat.
Jag är kryddornas mästare,vill jag gärna tro.Och blandar vilt därefter.
Så idag övar jag på enkla smaker.Vitlök,dill och citron.Rustikt.
Låter grönsakerna själva smaka.Och det är då sannerligen gott nog!


No comments:

Post a Comment