Tuesday, September 29, 2009

Matelimatmat

Dagens Lunch/middag.Vaknade så sent imorse så det blev en kombinerad lunch och middag idag.Ljummen rissallad med kokt råris,stekt purjolök, samt rostade valnötter/mandlar och champinjoner i ugn.Till de hade jag vitlöksfyllda oliver,rester från gårdagens grillade kyckling och en klick creme fraiche(ej light).Varit så himla sugen på råris i flera dagar nu,så det var jättegott!Fick lite ont i magen bara eftersom att jag åt så fort.Stressåt eftersom att jag var så hungrig medans jag ammade en gnällig Lughán,han är alltid hungrig samtidigt som jag!Är väldigt sugen på choklad,men skall ej falla för frestelsen denna gång då jag hade ett sådant frosseri i helgen.Vi träffade nämligen några av Toms vänner och var borta under hela dagen.Jag är alltid så nervös när jag ska träffa folk,har utvecklat någon slags social fobi det senaste året.Så för att klara av en situation eller för att "belöna" mig själv,äter jag socker.På vägen hem t.ex var jag så glad att jag hade klarat dagen trots bebisskrik,bajsblöjor,social fobi och sådant,att jag åt på både burger king och köpte triple chocolate muffin och vanilla latte på vägen hem.

Idag är det starten på mitt hälsosammare liv.Den meningen har jag sagt och tänkt så jäkla många gånger att det känns lite som tomma ord.Men jag ska kämpa.
Tror egentligen inte att de klassiska diet-metoderna fungerar för mig.Så jag ska väl försöka snickra ihop en egen version av lågkolhydratsdiet.Att utesluta kolhydrater helt är dock inget för mig.Mår för tillfället ganska bra av att äta fullkornspasta och råris mm.Men utesluta allt vitt mjöl och socker från maten ska jag iallafall försöka att göra.
GI-metoden är och har alltid varit den mest attraktiva livsstilen/dieten för mig.Vi får se hur det funkar.

Inom GI får man och får man inte äta följande:


SKA ÄTA:

Osötat fullkornsbröd, gärna med surdeg.
Osötad müsli, All-Bran.
Naturell yoghurt/fil.
Keso, grädde, crème fraiche, gräddfil.
Ost.
Kött, fisk, skaldjur, fågel.
Korv med minst 70 procent kött, bacon.
Ägg.
Grönsaker, oliver.
Lite frukt, bär.
Råris, quinoa.
Fullkornspasta.
Nötter och frön.
Bönor och linser.
Smör och Bregott.
Sojamjöl, dinkelmjöl.
Olivolja, rapsolja.
Majonnäs.
Vinäger.
Mörk choklad.


SKA INTE ÄTA:

Socker
Vitt bröd.
Vanlig pasta.
Vitt ris.
Vetemjöl.
Potatis.
Läsk, juice, saft, chokladdryck.
Fruktsoppor eller krämer.
Öl, cider, likör.
Cornflakes, flingor, sötad müsli.
Godis, popcorn.
Sötad yoghurt/fil.
Färdigrätter, halvfabrikat.
Ketchup.
Kaviar på tub.
Blodkorv.
Kakor och bullar.
Chips, ostbågar, salta pinnar.
Pulverssåser

No comments:

Post a Comment