Monday, September 21, 2009

Bilbälte

När vi var påväg hem från affären i förra veckan,dagen då vi blev påkörda,hade jag köpt en en god take away-kaffe.Jag är beroende av min take away-kaffe.Jag älskar den.
Jag satt i baksätet och tittade på Lughán,snaskade på en ölkorv och drack mitt kaffe,utan bälte.Jag tänkte på hur himla onödigt jag tyckte det var med bilbälte så här när man inte var och körde på någon högintensiv motorväg.Sedan kom vi in i en rondell,vid ena sidovägen som ledde ut i rondellen stod en polisbil på lur.minns hur jag suckade och satte på mig bältet,ville inte riskera att bli stoppad av polisen när Lughán satt i bilen.Högst 30 sekunder senare smällde det.Jag såg hur kvinnan i bilen kom i snabb fart framför oss från en sidoväg.Hon skulle ha stannat,väntat på sin tur,en lucka för att få köra ut.Det är många sådana trafik situationer som det suger till i magen,"tänk om han/hon,inte stannar".Men det gör de ju alltid.Inte denna gång.
Vände blicken mot Lughán samtidigt som det smällde,det gick så jäkla snabbt.Kaffet flög varm genom luften och hamnade helt över fönstret på Lugháns sida,bara några heta stänk hamnade på hans vita kofta.Mirakel att det inte träffade honom.
Han sov när bilen träffades,kommer aldrig glömma hur hans lilla kropp flög i barnstolen och hur han spärrade upp sina svarta pepparkornsögon och skrek allt vad han kunde.Det såg så otroligt läskigt ut,jag var säker på att han var skadad.Har aldrig kännt mig så rädd och så jävla hysteriskt vansinnig i hela mitt liv.Adrenalinet och chocken gjorde att jag varken registrerade smällen i huvudet eller att hela bildörren på min sida var helt intryckt,jag försökte desperat slita upp den för att komma ut och fullkomligt spotta eld,tårar och ilska över dåren i bilen.
Skakade i hela kroppen och var,trots ambulanspersonalens lugnande ord,säker på att Lughán var skadad,det såg ju så illa ut,bilen var så himla mos och smällen var så stor.
Men barnstolen var grymt bra och stötdämpande.Lughán är helt frisk och kry och jag är så himla himla oerhört tacksam över det.

Läxan är lärd.Länge leve barnbilstolar och från och med nu,är det alltid bälte som gäller.

Love

No comments:

Post a Comment