Sunday, March 31, 2013

Påskdagen.


Lughán har bajsat i toaletten för andra dagen i rad idag! Jag nästan skakade av stolthet, lycka och glädje. Svårt att förklara i ord hur stort det känns, något som är så enkelt för många andra barn. Men det är stort, för honom är det väldigt stort. Glädjen i honom och glädjen i mig. Han har en period just nu då han känner på alla dörrar i köket. Skåpdörrar, kylskåp, papperskorg, ugn o.s.v. Som om han kollar läget liksom. Drar lite. Inte klar förrän han har kollat allt. Han har också börjat städa inför varje nattning. Lugnt och stilla, en pusselbit, en bil, ett djur i taget. Allt han sin plats. Visar mig hans nya säng som han alltid gör. “Titta min säng, mamma!”. Sin heliga borg. Försvinner i ett berg av dun och eskimåpussas med näsan. Frågar om jag är stolt över honom. Alltid. Idag var det påskdagen, och det är då man firar på riktigt i England. Svärfamiljen var för ovanlighetens skull över och vi åt mat. Hade äggjakt i hönshuset och åt choklad. Båda barnen älskade det. Uma vaknade tidigt imorse så det dröjde inte länge förrän hon började slokna och stora påsar uppstod under ögonen. Hon for som en fjunig, blond köttbulle genom trädgården och njöt av uppmärksamheten. Kallt men soligt. Förlossning kommer alltid på tal, det ska in och petas från olika vinklar och varje person bär på sin egen tolkning och åsikt. Bara det att jag bär ju på Det stora Blå inom mig alltid, alltid och nyckeln till det känner nog mest bara T till. Han ler mot mig i samförstånd över sin kopp te och klämmer min axel kärleksfullt när han kommer åt. Han har sett mig strida så länge nu att han själv börjar ledsna på folks tomma frågor och påståenden. Han är min bästa vän och partner in crime. Det märks i sättet han älskar mig på. Han säger alltid åt mig att jag ska skriva den där boken en vacker dag. En dag.

Uma är så arg för tillfället. Morrar som en liten arg tiger. Kastar saker och trycker in saker i kattluckan. Snor smink och far runt, i skor och i hattar. Yrväder, bustroll, varm och mjuk. Det är inte lätt att vara liten när man vill vara med dem stora. Storebror och kusinerna for runt I trädgården och hittade chokladägg på chokladägg, Uma sprang efter på pigga ben och ville hon också. Hann inte med tempot riktigt. Sist ut ur hönshuset med ett fast grepp kring sitt påskägg. Älskar dig Uma. Du uppfyller mig av det heliga ruset varje dag. Fulländad. Hon sjunger ömsom skriker hela dagarna och älskar att bli buren av pappas starka armar när mamma inte orkar. Längtar efter min kropp och att ha dig studsande på min mage igen, lilla groda. Mina barn. Båda sover. Jag är rik.

No comments:

Post a Comment