Friday, March 1, 2013

Om jag stannade tiden nu.


Så skulle jag berätta för dig hur ljuvlig du är när du dansar och showar. Hur söt du är när du vill vara med och också kunna. Pillar med omaka pusselbitar och  blir så frustrerad när det inte riktigt passar, hur du härmar allt Lughán gör och hur envis du är med att låta ditt hår få vara orört. Inte pilla med saxen! Inte pilla med borsten! Hur vaniljdoftande du är och hur mycket *pang-på-kärlekskomet* du framkallar i hjärtat på en när du smyger ut ur badrummet efter bad med ankunge-look, blött hår och rosig kind och omvirad handduk, lägger dig i Lugháns säng på min arm där jag har kraschat med min foglossning och bara blickar upp i taket under täcket och hör på L när han bråkar med pappa i badrummet. Tandborstningen. Hur du faller i pappas armar och vill att han ska natta och läsa Cave Baby som vanligt. Du är min, du är liten, du är mjuk, envis och arg och galen. Och jag är galen i dig.
 Så skulle jag berätta för dig hur fin du är när du med stora koncentrationen omsorgsfullt lägger pusselbitarna på sin rätta plats. Hur du tålmodugt söker efter den tappade biten och lyckan när du hittar den. Glädjen när du fullbordar ditt pussel och sträcker ut dina armar i triumf. Hur du nässlar dig in i min famn och lägger händerna kring mina kinder, klappar min mage. Frågar om vi kan gå in och mysa i mammas och pappas stora säng och det kan vi förstås. Ligger där och pratar om allt möjligt, sen urartar det ofta i någon slags *under-täcket-fight* och jag och magen måste fly fältet då dina sparkar, även de välmenade, är så himla starka. Hur glad du blev ikväll när jag tog fram din brandbilströja och du kröp ner i sängen och jag läste Halvan och Sopbilen för hundrasjuttiofjärde gången. Hur du låtsastjurar när boken är slut och vill att pappa ska pussa godnatt och inte mamma. Trots att jag ser busglädjen i din blick när jag lyckas stjäla en puss iallafall innan jag säger att I love you to the moon and back och hämtar T som är bäst på att bädda kåldolme. Hur bruna ögon du har och hur du gör mig lugn och rik och varm.

 Leka arg.

 "Fotar du?"






 "Nathaniel scratched me!"

Och så jag. I ljuset. Ljuset som är ni som omgiver mig.

No comments:

Post a Comment