Wednesday, August 24, 2011

Take off.

Imorgon flyger du,mamma och Uma till Sverige,Lughán.Åh älskling.Kommer ihåg senast vi flög,det känns som längesedan nu.Tänk vad du har vuxit gubben!....

Min lilla älskling..

Min Lughán.Sitter i hans säng om kvällarna och läser saga.Det är hans favoritstund.Han har tidigare varit lite ledsen när han ska sova,men nu när han vet att mamma sitter i hans spjälsäng,är allt så mycket bättre.Tänk att mamma sitter I sängen liksom.Herregud.Trots att hon egentligen är för tung....Vi sitter där och läser böckerna om Max.Han får bläddra själv,det tycker han så mycket om.Det är så skönt att ta sig tiden,att ha den där stunden tillsammans.Ingen bebis som hänger på mammas höft,bara vi två.Vi pratar om bilderna och läser böckerna en efter en.När vi har läst klart släpper han ner boken mellan spjälorna.Duns mot heltäckningsmattan..När det inte finns någon bok kvar,säger han "varg" och lägger sig mot kudden.Jag sjunger den låten Lovis sjunger för Ronja i Ronja Rövardotter.När jag slutar vill Lughán att jag ska sjunga igen."Igen igen mamma."Jag sjunger lite till,sedan pussar han alla sina gosedjur godnatt.Lilla grisen får sova i kastrullen."pussa pappa"..Jag släcker grodlampan och går ut,hämtar pappa....

Det gör ont i hjärtat att flyga från Tom.Det gör så ont i hjärtat att Lughán inte kommer få någon godnattpuss av pappa om kvällarna.

Min pojke.han växer så mycket,ja en hel liten minimänniska.Som man kan prata med!
Och leka med,samtala med på riktigt.Bygger torn och kör med bilar,gosar på golvet,kramas.
Han tycker om att dansa i min famn,helst på ryggen.Med varma små armar runt min hals och ett stort glatt leende.



Han lyssnar mycket på musik för tillfället.Låten "Church not made with hands" av"the Waterboys" är favoriten,går varm här hemma....."Wåtteboys,"säger L....Och så lyssnar han på muminskivan,barnkammarbokens skiva,och en annan.Om frukter!Han vickar på sin lilla gosrumpa och står nära,nära högtalaren..


Det är underbart att vara mamma till honom.Det är så himla häftigt att växa med honom.Man blir på något sätt mer mamma med tiden.En bebis är en bebis.Men när bebisen helt plötsligt blir en person som man ska ta hand om och vårda på ALLA,då blir det andra bullar!...Uppfostringsmetoder och hjärtsmältning.
Vad vill jag ge honom?..Mer än trygghet och värme...Vilka verktyg vill jag rusta honom med,så att han blir fri att gå sin egen väg.
Det lär mig att bli en bättre människa.Att tänka positiv och vara varm och klok,inte kall.Att inte vara bitter.Allt är okej...Det är nog väldigt tråkigt att ha en mamma som ständigt är negativ och bitter.Det skrev jag i brevet till honom till hans första födelsedag,att jag önskade honom
..."To not only see the dark,but the light"..


Gubben.Du är ljuset i mitt liv.Jag vet att jag inte är en såndär mamma som är en supermamma alls.Jag skriver inte ner varje grej du gör,för jag lever i dem.Jag lever i nuet med dig så mycket,att jag helt glömmer bort att notera vikt och längd och hit och dit.Jag lever med dig.andas dig..Men jag lovar att varje ögonblick,varje steg du tar,ord du säger,leenden du ger,vibrerar som små pärlor inom mig.Skatter som förvaras,minns för alltid.


Ville bara säga att dina korviga,varma små fingrar och krulliga hår,varma bruna ögon,arga humör,älskvärda kramar,varma rygg,lilla runda rumpa,din fräckhet,humor,ditt skratt,hela du,din vänskap,din galenskap.Ditt varma hjärta,din lena mage.Din famn.Gör mig så lycklig att jag ser stjärnor.Och jag tampas dagligen med Skulden att jag inte gav dig den start i livet som jag borde ha gjort.Att min kropp svek dig.Älskling.Jag kan inte vrida klockan tillbaka,eller göra om min kropp.Men du ska veta att jag alltid kommer göra allting för att du ska må bra,att alltid vara närvarande,tillgänglig.Min pojke.

Det värker i hjärtat av hur oskyldigt ett barn är.Rakt upp och ner.Vi som föräldrar formar deras värld,vilket svindlande ansvar.Vilken uppgift.Vilken ack så svår,men åh så gudomlig uppgift.

För stort att förstå.

Imorgon flyger vi,du och jag och systern din.Vi ska flyga flygplan,som du pratar så mycket om dagligen....."mommojs flygplan..."........"Assi flygplan..."..Fryser till,stannar på studs när du hör motorn,pekar förundrat upp i skyn..

Svisch,svich Lughán..Svisch,svich min lilla puddingpastej...Nu ska vi känna på vingarna,baby...

Are you ready for take off!?

No comments:

Post a Comment