Saturday, September 28, 2013

Höstmorgon.




Bilderna är tagna för kanske en vecka sedan. Mina barn. Då var det en betydligt kyligare dag än idag, idag smeker höstvinden varm och T har klippt gräset för kanske sista gången i år. Nu fryser snart markens yta. Livet fortsätter att pågå längst nere i den fortsatt varma jorden men gräsrötternas små fötter fryser sig stilla. Barnen följer honom som en liten svans. Pappa, pappa, pappa. "Mamma you can work!! Go to work mamma, we want daddy!" Haha. En hemmamammas öde. Alltid där och liksom tillgänglig på det där sättet så att det blir trååååååkigt. Malie sover så dåligt om nätterna och har gjort en tid, jag har sovit sammanlagt 6 timmar de senaste två dygnen så jag känner mig ganska mör. Tänder tror jag. Och hoppas jag också på. Tänder får de ju tillslut och då sover de ju igen, värre är det om sömnlösheten tillhör personligheten. Kroppen är som seg kola och det är svårt att få något gjort. Bär på bebis, plockar tvätt, äter choklad. T tog med sig Uma imorse och åkte på ärenden och fikade, jag och Lu byggde legohus. Hade lovat honom det igår när jag ka honom för natten, så på morgonen sköt han upp som ett skott ur sängen och ropade på mig. Gullig! Uma har inte gjort sönder det än så det är positivt. Annars är hon väldigt kvick på att förstöra det han bygger. Uma är ett kapitel för sig. Min ljusa, ljusa blåklocka. Hon trotsar så att det ryker om det för tillfället. Tur att jag har dunderlulle i erfarenhet sedan tidigare, hade hon varit mitt första barn hade jag nog dragit av mig håret nu! Förgrymmade unge!!!! Stackars Uma. Stackars, älskade, förvirrade, växande, evigt blommande lila blåklocka. Hon vägrar att man rör vid hennes hår så hon skuttar mest omkring och ser ut som ett litet penntroll. Hon har världens vackraste huvudform, weird, jag vet haha men jag tycker verkligen det. För man upp hennes hår i ena handen så ba åååååååh. Underbara huvud. Själsliga, älskvärda, lilla arga varelse. Tog med sig "sleeping baby" ut i trädgården igår, tappade den så att den blev smutsig. Ville tvätta den på direkten och hjälpte mig att skopa in rätt mängd tvättmedel och tryckte på de knappar som man skulle. Letade efter den när tvätten var klar och lyste upp när hon såg dess rosa underdel sticka ut bland Thoms arbetskläder. Hämtade en kökshandduk och torkade och omslöt dockans lilla kropp, vaggade, vyssjade. Bäddade ner i lilla trävagnen och väntade på att den skulle sova. Världen genom ett barns ögon är banne mig det finaste jag vet. Saker de lägger märke till, finurliga små ord som blir till när de försöker uttala något som är lite svårt. Skuttande tår i gympaskor mot asfalt, hår i vind och äppelkind.

No comments:

Post a Comment