Monday, January 30, 2012

Hej Kära Ni!

Hur mår ni ikväll?
Hoppas att ni har det fint...

Jag har haft en lugn kväll pch skön kväll,har städat och småfixat.
Jag tog över nattningen när det gäller Lughán,och det var så himla underbart.Av någon anledning så har det blivit Tom på sista tiden som har lagt honom.Lughán har olika perioder av favoriter när det gäller böcker,och är det en engelsk bok så blir det Tom som nattar.För tillfället är det "Stickman","Gruffalo","Tabby McTat" och "Snail and the Whale" så det har varit pappa som gäller...Eller daddy dad som han säger för tillfället...Så sjukt sött!

Men ikväll kröp han under tvättstället,bajsade,jag drog ut honom därifrån när stanken blev för mycket ;-)...Då slog han armarna runt min hals och viskade "Viggo"..

Det är så svårt med blöjbytningen fortfarande.jag vet att vissa kanske tänker "sätt honom på potta då!!!" Men han vägrar.Och jag tänker inte tvinga honom.Han leker med pottan varje dag,följer med både mig och Tom upp på toaletten ibland,springer naken ofta,pratar om kiss och bajs,samt läser böcker om både Pirate Pete och Joshua som ska lära sig att gå på potta ;-) Han har t.o.m sin egen Nalle Puh-ring till toaletten som jag erbjuder honom.Mer än så tänker jag inte göra.Vill han inte så vill han inte.Lyssnar jag till magkänslan så kommer det nog ske framåt sommaren,och då kommer han nog att ha slutat nästan helt när han börjar förskolan tre dagar i veckan i September.Det är så svårt att se hans "ångest" när det gäller allt som har med blöjor,pottor och bajs att göra.Han älskar att vara naken,och att prata om bajs och kiss och prutt och snopp och snippa ;-) Men just när det gäller att byta blöja har han alltid krånglat oerhört!

Jag kröp iallafall ner hos honom och läste.Sedan låg vi och myste,pratade och kramades.Pratade om dagen som gått.
-"Roligt leka tågen,Sam och Lyndsey"-

Tom var "ledig" på förmiddagen så han tog hand om Uma mellan 10 och 12,då smet jag och Lughán iväg tillsammans med hans jämnåriga kamrat Sam och hans mamma Lyndsey,till York Railway Museum!En kall måndag..Svepte in honom i filt ordentligt i vagnen :) Mystroll!

York Railway Museum är ett helt museum fullt av gamla tåg!
Tror aldrig jag sett Lughán så lycklig förut.Han skrattade,tjoade,hojtade och skrek.Sprang omkring och ropade "woooow,tåååg,stort tåg mamma titta"..Han letade efter pappa och Uma så att han skulle kunna visa ;-) Älsklingen.Det värmde så.Du värmer så.
Älskade lilla pojken min.Trots att det är tokroligt med en lillasyster är det skönt att bara vara med mamma en stund :) Och jag tycker att det är så himla heligt att bara få vara med dig en stund.

När vi kom hem igen efter mycket bus,åt vi lunch,sen försvann Tom iväg till jobbet och Lughán somnade.Han brukar inte sova längre om dagarna,men eftersom att han är lite snorig och hade lekt hela morgonen så var han ovanligt trött.Han vaknade dock snabbt igen då han drömde en mardröm,han skrek så att blodet frös till is!

Svettig,arg,rädd liten pojke.
Han fick titta på Nalle Puh som tröst ;-) Det var han VÄLDIGT nöjd med.

Jag lagade indisk linsgryta med ris till middag,ingen hit hos barnen ;-)

Egentligen är min matsmak otroligt icke-barnvänlig,så jag har fått anpassa mig lite sedan barnen kom ;-) Blir mycket mer husmanskost nu,vegetariskt förstås,men rustikt.Soppor,pannkakor,pizza,pasta,gratäng,hamburgare,omelett o.s.v...
Om jag hade ett val hade det varit curry varje dag,indisk,thailändskt.Även japanskt förstås,sushi och nudlar.Chili och vitlök!Mina favoriter!..;-)

Förbereder mig inför veckan som kommer.Lughán har rosslat lite ikväll och även Uma snorar,så vi hoppar nog över lekstunden i kyrkan imorgon.Om vi går ut blir det antingen trädgården eller en sväng till affären,ska försöka hitta ett bra recept på semlor!Visst är det tid för semlor i Sverige nu?Är så trött på att missa min stora favorit,så det får bli till att baka!Ska försöka hitta ett recept utan jäst(good luck!),har inte lyckats med jästen hittills i England,blir sjukt irriterad haha.Den är i pulverform här.Som jag svurit över den där förbannade jästen alltså!Får börja be mamma och systrar smuggla över sötjäst i stora lass och frysa ner ;-)..

Ba "Va haru i frysen Nora!?"-Moderkaka och jäst för söta degar.

Stunden med Lughán idag kommer att skimra inom mig för en lång tid framöver,tror jag.Min allra finaste pojke,min känsliga varma själ till son.Så glad och full av liv och skratt,så stolt jag är över dig!Det är sjukt att han "växer upp"..Så liten,men trots allt en pojke nu.
En liten mini-människa.Vilken ära att få vara mamma till honom och Uma!

Lilla Uma,ja!På tjocka,knubbiga små ben och galna leende hon tar sig an världen!Smälter som smör i solsken i hennes närvaro.

Jag är så tacksam över mina barn,det ska gudarna veta!

Ha det så gott så hörs vi snart igen!Kram,N.

(Ni vet jag inte om någon av er har Twitter,men kanske borde nämna här förresten att jag är en ganska aktiv Twitter-bird!....Ni hittar mig på "NAldenBeauty")






No comments:

Post a Comment