Sunday, December 4, 2011

Och mitt ljus är du.

Nya bärselen är så himla super.Lilla grodan,mjuk som siden.Doft av mjölk och vanilj.Somnar på direkten,nära,nära.Sveper jackan om,lilla fjäril i kokong.Vaknar upp i julbelysningen,lilla ansiktet.Klädd i blå.Baby blue.Lilla pojken?Lilla tjejen.Min tjej hon är,min baby blue.Lilla Uma.Julrusning och det är du och jag på vägen.Människor och bilar smeker tätt längst sidan av min kropp,trängsel och inte mycket luft.Jag andas dig.Rör min nästipp mot din lilla,röda,kalla.Du skrattar upp mot mig så sockerbitständerna står rakt ut.Lutar huvudet bakåt så långt du bara kan,du vill att jag ska pussa dig under hakan.Killa din hals.Du piper av skratt.Folk stannar upp,tittar sig omkring?Vart kom det där skrattet ifrån?Mitt i julsrusningen.Det är bara baby blue som får världen att stå stilla,stanna upp litegrann.Det är bara baby blue.Min lilla Uma.Du sover inte,äter inte.Du är ett barn man slår,säger experterna.Vilka experter?Dem....Du lilla underbara,mjuka havregryn..Little Oat,förra julen,om du minns.Lilla O.You drive me crazy.With love...Så himla gudomlig.Mjuk,rolig.Envis,bitig.Som en tiger kastar du dig på bror när han är dum mot dig.Enträgen,du ger inte med dig.Vi är nästan jämlika du och jag,i envishet.Maten,du vet.Sitter där i frustrations-spjunk vid din sida.Men du äter ingenting.Knäppis.Du som älskar musik så att det spritter i hela kroppen,du som älskar när jag ligger ner på mattan och du hoppar över hela mig,du som älskar att kasta med brors bilar fast han blir så arg,du som är så väldigt dyrbar.Du blir så glad av pappa.Står mot fönstret,på tjocka korviga ben och tittar ut i trädgården där pappa rafsar löv och klipper gräs.I December.Ditt lilla ansikte lyser som en snödroppe,blåa ögonen glittrar.Ljust fjunigt hår som växer rakt upp på huvudet,lägger sig aldrig ner.Jag skrattar alltid så mycket när det är blött eller inoljat och tvingas ligga ner,som en rödkindad griskulting ser du ut.Ditt crazy hair alltså,baby blue.Fjunet ALLA vill dra i...Lughán klappar dig alltid "lite hårt"...Han drar med tjocka,varma fingrar i hårets ändar...Man blir så sugen,förstår du.Du tittar förvånat upp på honom.Med stooora ögon och små påsar under dem.Ler mot honom.När han pratar med dig blir hans röst alltid så himla pipig.Mjuk och känslig,ljus och försiktig,låetr han när han pratar med dig,Vrider huvudet på sne när han försöker få dig att förstå..Han känner verkligen av dig.Ditt väsen.Rör vid dina kinder,klämmer dig på rumpan.Snusar ditt huvud,ditt ansikte.Rundheten.Läpparna.Litet geléhallon.

Nästan 11 månader är du.Snart ett år.Ett år.Stop all the clocks.Uma älskling.Tack för att du är min dotter.Njuter var minut av dig.Varje minut med dig är helig.

Fem fingrar ska skydda dig.

No comments:

Post a Comment