Friday, October 24, 2014

Första dagen av höstlov.


Första dagen på höstlovet. Barnen är trötta och jag lika så. Sååå otroligt mysigt att ha alla barnen hemma. Drog en suck av lättnad imorse när jag insåg att jag inte behövde göra "school run". M är hopplös när jag lämnar barnen. I England så radar man upp klasserna utomhus på skolgården, bredvid varandra. I 15 minuter står de så och egentligen får man inte springa runt så mycket. Men det gör barnen ändå såklart, särskilt mina haha! Lughán med Uma i handen och efter dem far Malie som ett skosnöre med håret flygandes likt ett penntroll. Problemet är att hon är så liten. Är rädd att de äldre barnen ska springa in i henne etc. Ramlar ideligen i vattenpölar och river upp handflator på grus. Efter att Lughán har gått in väntar jag och flickorna i cirka 10 minuter till innan vi får gå in på "preschool". Väl där har de ett namnlapp system. Alla barnens namn står skrivna på lappar som är fästa vid kardborre tavla. Malie drar ner alla i ett svep och vill också vara med. Häller ut allt sand från sensory stationerna och röjer runt som en liten minibjörn. Försöker man hindra hennes framfart så fräser hon som en ilsken räv. Söt men bestämd.

Lughán har varit lite hostig den senaste veckan, och framåt eftermiddagen idag så blossade febern. Han blir ännu mer gosig än vanligt när han är sjuk. Ville sitta och mysa i soffan med täcke. Sa att han frös trots att pannan var skållhet. 39,5 grader. Sover gott nu. Skönt att han får vila ordentligt nu i en veckas tid. Tittar på bilderna från idag, svårt att förstå att min son, min älskade pojke har blivit så stor. Han längtar mycket efter julafton och har redan önskat sig två saker. En batman cave och en Zurg från Toy tory, finns att köpas på Disney Store. Vi får se vad tomten säger ;-) Imorse så skissade vi upp ansiktena på två jättestora pumpor som Tom plockade upp från en bondgård i närheten. Lughán har tjatat om att göra pumpor i över en vecka. Han fick själv skissa upp sina stenciler som jag sedan använde som mall när jag gjorde linjerna. Det ska bli roligt att karva dem imorgon. Har tittat på ett par recept på olika kakor man kan göra med pumpa. Ser fram emot att experimentera. Varken jag eller T har särskilt positiva erfarenheter av pumpa i matlagning och bak, hoppas att jag får till något gott som kan konvertera oss båda. Uma försökte också få till det med en skiss men sen överlät hon det ansvaret till mig istället. Sedan målade vi och tittade på Happy Feet. En riktig mysdag. Jag lagade wok och nudlar till middag. Lughán kraschade tidigt i säng, stackaren. Han är så sällan sjuk. Förutom sin astma så är han ett väldigt friskt barn. Får feber typ två gånger om året. Alldeles dimmig över ögonen.

I Onsdags var det full rulle. Uma gick på förskola till klockan 12, när jag hämtade henne så fick hennes bästa kompis Poppy med mamma komma hem till oss för pizzalunch och lek. Glömde helt bort att lägga Malie så hon var som en skrikande zombie när eftermiddagen kom. Hämtade Lughán klockan 3 och sen var det dags för förskolefoto för Uma. Syskonen fick också följa med, så tanken var att jag skulle försöka få till ett fint kort med alla barnen! Det var otroligt svettigt och gick helt åt fanders. Fotografen var ganska obegåvad enligt min ringa mening haha! Blev irriterad på att barnen inte förstod instruktionerna. Enda posen hon ville att barnen skulle ta var på mage. Så fort M la sig på mage trodde hon att det var sovdags så in åkte tummen i mun och ner med kinden mot golvet haha! Lughán och Uma log sina mest spända leenden och det blev verkligen otroligt misslyckat! Stackars barn. Och dyrt. Blir nog inte att jag försöker mig på det igen nästa år. När vi kom hem drack jag kaffe och förberedde mat, för sen åkte Lughán och jag på Halloween disco, och efter det var det en promenad i skogen för att titta på alla pumpor som barnen hade karvat. En fin men hektisk dag. Mysigt att spendera liten egentid med L.

Igår var sista dagen på terminen och jag och Malie storstädade huset, så gott det nu går att städa med en 17månaders. Imorgon ska jag åka och julshoppa lite, det är nämligen rea i shoppingcentret som ligger i närheten, så tänker passa på. Tom jobbar inte den här lördagen, så jag lämnar nog honom hemma med barnen.


No comments:

Post a Comment