Tuesday, May 7, 2013

Clear back to land, I'm rowing. Clear the deck let me touch your soul.

Två veckor innan Malie kom vände hon på sig plötsligt och låg i footling breech position. Som en liten buddha med båda fötterna nere i mitt cervix. Kejsarsnitt. Två dagar innan hon kom vände hon på sig så att hon låg rygg mot rygg och transverse, vilket innebär att hon ligger sidledes i livmodern. Fortfarande kejsarsnitt. Den där sista veckan hade jag mycket förvärkar, hela nätterna kantades av sömnlöshet, värkar och jag var otroligt nervös och orolig. Som om jag kände på mig att Malie behövde komma ut, snart. Jag pratade med min barnmorska och även sjukhuset. Med tanke på hennes position och de tidigare komplikationerna togs beslutet att ett planerat kejsarsnitt skulle ta plats. Kontrollerat utan drama. I vecka 39 + 4. Den tredje maj. Och jag skulle få alla mina önskemål bemötta. Hud mot hud, foton, musik, tystnad, vördnad, lugnt, kärleksfullt. Natten till fredagen var sömnlös med värkar, det var en så orolig natt. Ville bara ha henne i mina armar nu. De kollade hennes position igen. Kejsarsnitt. När hon äntligen föddes upptäckte man att hennes moderkaka var jätteliten och navelsträngen tunn och kort. Redan i början av graviditeten hade jag kännt mig orolig över flödet i navelsträngen av någon anledning, och hade velat lägga in ett extra ultraljud i slutet av graviditeten, jag som vanligtvis är så anti sådana saker. Men det kostar att gå privat i England. Övertalade mig själv om att oron jag kände var sprungen ur tidigare trauman och komplikationer, så jag försökte skaka av mig det. Barnmorskan sa att det var bland den minsta moderkaka hon sett hos en fullgången bebis. Älskade lilla baby bird. Min lilla Malie Mouse. Så liten. 

Operationen var komplicerad och tog ganska lång tid. De fick chansen att under kontrollerade omständigheter se till så att allt blev gjort med stor omsorg. Skar bort all ärrvävnad. Ganska så mycket de behövde återställa så mitt ärr är det största jag någonsin haft. Min livmoder var så tunn, kirurgen sa att den var nästan genomskinlig. På bristningsgränsen. Malie föddes i rättan tid. I hennes tid. Tänker att hennes ovilja att ligga i rätt position mot slutet var hennes signal till mig. Att hon behövde komma ut. Jag brukade säga till Tom att jag kände mig som en “ticking time bomb” och jag räknade ner mina dagar till due date. Är så  tacksam över att mammainstinkten tog över. Som om jag kände på mig. Jag är så tacksam och lättad över att ha henne ute nu. Återhämtning efter kejsarsnitt tar alltid på krafterna, smärtan är stor och det är fortfarande väldigt early days. Jag njuter av Malie och vilar i det. Fokuserar på henne och barnen kärleken. Är inte ledsen över ännu ett kejsarsnitt, utan det var en så vacker upplevelse :) Absolut del av hennes journey, och min. Vår gemensamma. Jag har träffat otaliga konsultanter under den här graviditeten, och även många möten med mina barnmorskor och det har varit en intensiv, viktig process. Efter mina tidigare upplevelser är det allra viktigast med en bebis som mår bra. En mamma som levera. Jag skulle inte pressa för något som skulle komma att bli farligt. Men kirurgi är kirurgi och det är klart att det tar tid innan man mår bra i kroppen igen. Längtar efter mig själv. Barnen håller samman mig när kroppen dånar och brister.



Tides and waves have kept me
Kept me going
I'm longing for the calm
I'm heading for the pastures
I can see on your dry land
Let the sea that once did take me
Bring me back safe to your door
For I long to touch the dry land of your shore

No comments:

Post a Comment