Saturday, October 15, 2011

IBS och ärret/magen/livmodern.

Läkaren i onsdags och hon konstaterade IBS.Blodprov på tisdag,för att utesluta allvarligare tarmsjukdom.Har alla 'klassiska' IBS-symptomen,så vi får se.Medan hon klämde på magen passade jag på att fråga om delades magmuskeln."Många kvinnor efter magoperationer som klagar över det.Inget att göra någonting åt.Bär lössittande kläder som döljer.Operation råder jag dig ej,med din infektionskänslighet."...Tack då...Vet ni hur mycket jag skyr detta som pesten!?Jag vill bara föda barn.Inte dras med medicinhelvetet eller maaagoooperations-komplikationer.Helvetesjävla skit.Jag har inte bett om detta(man får inte alltid det man önskar/kämpar för,lilla Nora.Livets skola).Orkar inte med övergreppet på min kropp.Som när man tagit på sig en alldeles för tajt klänning till middagen där det bjuds pizza plus världens mensvärk och ångesten över exet och hans nya gudinna till tjej,som utstrålar"I give him everything you didn't give".Inte bara obekväm utan "jag-kan-inte-andas"...Jag känner ärret hela tiden.Ont,tajt,obekvämt,i vägen,fel.(jag är fel)tonårs-mantrat löd " fet och ful" som vuxen kvinna och som mamma är jag fel...Det svider mest.Drömde igår att jag inte hade någon livmoder.Kirurgen står med blodiga händer och med livmodern i sin hand,fnissar med kollegorna bakom Blåa Skynket....Vaknar.Känner mig tom.Ihålig.Utan livmoder och själ.Barnen får mig att fungera like a robot sådana dagar,tinar upp hjärtats frusna kanter och stödjer mig i sorgen.Kärleks-krigare.Sätter på kaffe.Sminkar mig.Ofta för mycket smink,sådana dagar.Jättemycket,megamycket smink.Så att jag lever upp till bilden av modern medicin.Ung brittisk(svensk) tjej med kejsarsnitt,förstås....Lever vidare i lögnen att allt är som det ska.Men kroppen minns ett trauma för stort att sopa under mattan.All metall.All kyla,smärta,skuld,infektion.Bor i kroppen,fängslat i varje por.Somnar,vaknar,kaffe,smink.Kramar barnen,fungerar.Allt är som det ska...Vägen ska vandras,jag vandrar.Ett.steg.i.taget.På väg.
Published with Blogger-droid v1.7.2

No comments:

Post a Comment