Sunday, September 4, 2011

Stark och sårbar,pojken min.

I fredagskväll åt jag middag med goda vänner och fick prata av mig.Ovan känsla!Goda hjärtan som orkar lyssna till den Eviga Klagosången.Eller kanske inte evig.Men den varade ett tag.

Lördag:Vi skulle iväg till släktingar för surströmming.Blah!Fy!..Alltså,jag vågade smaka.Men.Inte min grej.jag ska alltid spela så cool och ÄTA fast jag inte vill egentligen.Var så himla taggad på att vara oberörd,men så fort jag kände doften sjönk hjärtat haha.Blev lite orolig att Lughán skulle go bananas och dra ner det dyra porslinet eller rispa den nya Land Rover'n som stod på uppfarten.

Lughán blev kär i en husvagn som stod på tomten,sprang direkt in på dess toalett och skrek glatt "bajs"..Sen bajsade han.Upptäckte att jag glömt the wipes.Mina heliga wipes!Som jag torkar smutsiga små trynen med,samt bajsiga små rumpor.Kilade upp på toaletten och fick improvisera.Med toalettpapper.Hittade ett pakt intimservetter i mosters välsorterade toalettskåp.Lyckan var gjord!Det gick bra med släktens stora hund,Lughán var rädd,men det gick.Ingen dog.

Jag somnade sent igårkväll,alldeles för sent.Ramlade upp i ottan med barnen.Lughán var på himmelens dåligt humör,så jag bestämde mig för att ta honom på en tvåtimmars early morning tur runt Bromma.Vi promenerade och lekte i parken.Tittade på en glänsande,röd motorcykel som lastades av.Sa hallå till ägaren."Hallååå gubben".

Gjorde saker i parken jag aldrig kan göra,när jag har med mig Uma i vanliga fall.Åkte linbana tillsammans och snurrade på diverse crazy things.Grävde i sandlådan.Hittade en flugsvamp och Lughán lärde sig ett nytt ord "fontän"...Han härmar precis allting just nu.Fina pojken.Han sa "hejdå trappan,hejdå sand,hejdå lilla hus,hejdå gungan,hejdå fontän" med så mycket kärlek i rösten när vi gick hemåt.Han ville tvätta sin "dockvagn"(hans vanliga vagn) i dammen.Han blev lite irriterad när han inte fick ;)..

Det är så mysigt att få vara själv med honom ibland.Han har vuxit så snabbt.Och varit så tålmodig sedan Uma kom...Det kommer ikapp honom nu.Jag vet inte om det är tvåårstrots eller ej,men det är så mycket som brusar inom honom.Han har alltid varit en person som har kastat sig ut på saker han inte riktigt klarat av,stark,framåt,viljestark.Viljan av STÅL alltså.Eller silver.En vilja gjuten i silver.Men han är även så himla känslig.Klarar inte av mycket utanför sin bubbla.Vibrerar i solen,i regnet,i min famn.På golvet i pyjamas med gummistövlarna i händerna,skrikandes.Försöker hålla hela honom,hålla om honom.Medan hans kropp går igenom alla tusen känslor.Tårar.Sen andas han ynkligt,suckandes i min famn.Lutar munnen mot min nacke och suger på underläppen så intensivt så att hela mitt huvud vibrerar som en humla.Sjunker ner längst med väggen,håller om honom.Lilla,stora pojken.Lilla storebror som fortfarande är så väldigt liten.Mamma tänker på dig vare stund älskling.Varje stund tänker jag på hur jag kan hjälpa dig och göra ditt liv lättare,baby.Hur du ska känna dig sedd och få göra de saker DU vill göra,trots en liten lillasyster.Du är helig Lughán.Så helig och värdefull att jag tappar andan av vördnad ibland.Brottas med mig själv och mitt moderskap,brottas med att inte vara tillräcklig,alltid.Jag vakar över dig.

Klappar hela hans lurviga huvudet,torkar ledsna,bruna hundögon.Läser "Laga Pulvret"..."Pullet mamma,läsa pullet"..Idag ville han inte somna utan en puss från sin pappa.Svårt att förklara.Fick fram ett foto,men såklart inte samma sak.Ringde tomma signaler till Tom.Lite tårar.Sjöng "Vargen" och "Vyssj,lull,lilla palt,leka får du sedan.Alla musbarn överallt,sover alla redan".Det är inte lätt att vara liten.Mamma är här.

He was handsome, strong, energetic, passionate, and eternally youthful. He was not only a great king and warrior, he was also a master at many valued skills. Legend has it that he was a master swordsman, harpist, poet, sorcerer, historian, metalsmith, and craftsman.




No comments:

Post a Comment