Thursday, September 22, 2011

Humdidum.Hello little friend.

Har en sådan sjuk matångest.Det har liksom bara smygit sig på under de senaste månaderna.Klarar inte av att känna mig mätt.Vill ligga ner på en soffa och andas djupa andetag efter att jag har ätit ett par matskedar pasta med sås.Det var längesedan jag kände SÅ mycket ångest över mättnad.Du är inte välkommen här,gamle vän.No more,no more.Småäta kan jag,smågodis,en smörgås här en smörgås där.Äter gör jag förstås också,men inte utan ångest.Vet verkligen inte hur eller varför den har kommit!?Det är inte så att jag är rädd för att vara,bli tjock utan jag blir bara så himla obekväm.Orkar inte tyngden i magen.Kanske har det med stress att göra?Med småbarn kan man ju aldrig tugga klart eller äta i lugn och ro.Pastabitar glider ner i strupen utan att tuggas ;)...Som ex-anorexic behöver man ju extra mycket lugn och ro runt sig när man äter.Jag har verkligen hamnat i en dålig cirkel.Det klassiska scenariot som utspelar sig varje dag är att jag ska äta,men slutar efter ett par tuggor p.g.a stress,och det faktum att jag behöver fixa med andra saker,Vi försöker sitta ner som familj och äta frukost och middag,men det blir alltid att jag springer omkring för att alla ska ha det som de behöver.Haklappar,stolar,tallrikar,juice,te till Tom,mat på tallrikar som är för varmt,blåsa,blåsa,spring,spring,torka upp,sätta sig,mata bebis,bebis sätter i halsen upp å stå,och så vill Lughá inte ha mer mat,springer iväg utan att ha tvättat händerna,"kom tillbaaaka ooonge"skriker jag,han tillbaka,tvättar händerna,vill ha yogurt,äter yogurt,nu är Uma klar,medan jag torkar Uma har Lugh'an fått upp skafferiet och hällt ut all spagetti på golvet som han sedan dansar på och skrattar glatt åt det roliga ljudet av knäckt spagetti o.s.v o.s.v....mmmm familjeharmonin.Det slutar med en stressmage,halväten tallrik,sätter på en snabbkaffe medan jag städar upp köket en snabbis och hittar en kakbit.Smyger upp på toan för att power-bajsa medan Tom passar barnen en sekund,och MULAR samtidigt in kabiten ner i halsen,ba.Multi-tasking ni vet.Som en tjuv.Tuggar snabbt,sväljer,energipåslaget,adrenalinet,redo för sista lek,pajamaspåklädning,skrik,bokläsning."GODNATT BARN"sedan står jag där i skåpet och letar godis på kvällen istället.Quick energyyyy.."Snälla,säg att vi har glass hemma"..Glömmer att dricka vatten,bara alltför mycket kaffe...Vaknar uttorkad nästa morgon med torr mun och är sockerbakis.Ömma,otränade leder och fisar som doftar vingummi-orgie.Fräääääsch.Not.

Jag måste få en rutin.Regelbundna måltider.Jag skulle nog tippa på att 60% av mitt dagliga energiintag består av (dåligt)socker..resten är typ 30% smörgåsar 10% mat....Illa,illa.

Jag har ätit en ordentlig lunch precis nu.Med mycket grönsaker och råris och druckit grönt te istället för kaffe.Kom igen nu kvinne,dags att återfå hälsan!

Jag förstår verkligen varför det existerar så många misslyckade magoperationer,där man förminskar magsäcken.Det är hur lätt som helst att sätta i sig ett par godisbitar här,ett par godisbitar där,och MISSA maten.Men det är ju så himla mycket hälsosammare att äta en ordentlig portion mat med mycket grönsaker,protein,långsamma kolhydrater,än ett par godisbitar liksoooom.Hänger ni med i det suddiga resonemanget?


(alltså,detta handlar inte om vikt.Vill bara fungera som en normal människa.Som inte är beroende av ett ständigt småätande och aldrig klarar av att äta en hel måltid utan matkoma/ångest/stressmage.)

No comments:

Post a Comment