Friday, November 11, 2011

Och det spelar ingen roll om broar faller så länge jag får vara mamma åt mina barn

Vi människor är formbara.Men även fria.Det du säger,behöver inte röra mig,gå in i mig.Om jag inte tillåter det.Det du,ni säger,har inte någonting att göra med min verklighet.Det tänkte jag igår när jag mottog nya kejsarsnittsrapporter,de tror att kejsarsnitt kanske ökar risken för diabetes och astma senare i livet.Det var en barnmorska jag känner som delade artikeln på FB igår.Barnmorskan i fråga har haft två oklomplicerade hemmaförlossningar och fångat både barn och moderkaka själv.Det är lätt att ha åsikter och föra propaganda för saker du ej har upplevt själv tänker jag.Som när svärmor satt och pratade om hennes nya mans ex.Hon hade ett planerat snitt.Hur icke unikt det var.Hur so not special it was.Hur det knappt ens kunde nämnas som en händelse alls.Hur kvinnor pratar om varandra.Hur en kvinna kan prata om någon annans födande,säga hur det var...Ni har ingen aning!

Och slagorden falla.Att stå som mamma,kvinna,människa.I ringen omgiven av stenkastning och dömande ord.Jag låter friden i mig komma,händerna faller längst mina sidor,ner på knä i smutsen.Det är jag och Jesus i vita särken med blodstänk efter slagen,och ett huvud som blöder från vassa tungor.Sluter ögonen och inom mig blommar det bara,håller barnen i mina händer.Vi är tillsammans,allt är som det ska vara.Jag viker inte.Jag är stark.

För vet ni.Det spelar ingen roll.Det spelar ingen roll.Dina känslor av hat,avsky.Att trycka ner.Dina dömande tankar.Det rör bara dig!Det rör ingen annan!...

Jag lever med mina barn.Vi skrattar,leker,bråkar,gråter,dansar,fnittrarf,lamsar.Älskar.

Att sitta och dela artiklar om forskning som påvisar svaghet hos mig som mamma.Som inte rör dig själv.Är beyond mig.Jag förstår inte vad man vill ha sagt,vad man vill förmedla.Kommer aldrig förstå.

Mina barn har en mamma som inte dömer.Mina barn har en mamma som vet att livet inte är rättvist.Mina barn har en mamma som vet att trots att man kämpar och tar slagen,får man inte alltid det man vill ha.Mina barn har en mamma som inte ser världen i svart vitt...Mina barn har en mamma som vet att livet är skört,att livet inte är något att ta för givet.Som njuter var minut av att leva i nuet,att vara mamma,människa.Mina barn har en mamma som vet att själen är fri.You are what you think.Det spelar ingen roll vad andra tycker,tänker ,säger om dig.Du är fri.Det är fantastiskt!Att få vara fri....

Du är fri,mitt barn.

Mina barn har en helt jävla fucking amazing mamma.Och om ni bara visste hur magiskt det var när mina barn föddes.Så helt jävla fucking orgasmic.Och jag låg där och skakade med maskiner och starka ljus,Guds ljus föll över mig och mina barn och när jag såg dem och höll dem och fick känna deras hud och kroppar,dansade det glitterkonfetti inom mig.Och tacksamheten jag kände.Och läkaren höll min hand,kramade den så hårt.Vi lyckades rädda barnen.Mina två mirakel.Ett nytt liv.Ni vet inte vad ni pratar om när ni dömer,när ni inte upplevt något själv.Fattar ni det?.Du barnmorska som födde hemma i vatten och sedan delar med dig av din svartvita sanning.Det är bara sekteristiskt och obehagligt och trångsynt och oprofessionellt.

Du som inte vet vad lidande är.
Tänk på det.
Don't you ever dare judging before you walked a mile i my shoes.Before you birthed like me.Before you birthed my children.Befored you've had a baby saved.Before someone told you,you might die but you survive.


Om ni bara visste hur jävla magiskt det är varje gång ett barn föds.

Ingenting behöver beröra mig då ingen annan är mamma till mina barn.Liksom jag aldrig kommer vara mamma till dina.Var finns poängen med att döma en annan mamma angående deras sätt att föda/deras föräldraskap?..Vad vinner du på det?

Sluta döma.Nu.Du vinner ingenting.
Published with Blogger-droid v1.7.2

No comments:

Post a Comment