Saturday, December 6, 2014

December ruset.

Och livet rusar på i vanlig ordning. Galet så det springer. Hörde om någon teori att tiden faktiskt har skruvats upp i hastighet. Universal laws och sånt ogreppbart. Men visst känns det så ibland. Malie är helt otroligt stor. Härmar precis allt de stora säger, och förstår nästan allt man säger. Hon sover ganska dåligt om nätterna. Hela familjen har varit ganska sjuklig under hela hösten. Min hosta har precis börjat lätta och även T's monsterförkylning börjar ge sig. Uma har varit magsjuk. Och innan dess var hon långsjuk. Feber och så. En urlakad liten slapp figur i soffan. Med svettigt, krusigt hår i pannan och stora, blanka ögon.

Det är full rulle med December. Svärmor kom precis innan advent och stannade i 5 dagar ungefär. Fint för alla. Advent kom. Och vår nya elf! Barnen döpte honom till Frosty och han har redan busat väldigt mycket. I torsdags åkte Lughán hem till en kompis och lekte. Andra gången någonsin! Min stora pojke. Han klarade det finfint. Igår var det Christmas fair på skolan. Barnen fick träffa tomten för första gången. Andaktigt. Uma viskade ut i luften att hon önskade sig en teddy. Hur gulligt som helst. Så oskyldig. Att med hela sitt lilla hjärta önska sig en "new teddy". Äskar henne så det värker. Malie sa "sit, sit!" så fort de kom in i Santa's grotta. Ville sitta i ring med de andra barnen. Med tindrande, bruna ögon. Efter ett tag blev de väldigt trötta pga mängden folk, så jag skickade hem Thom med barnen. Jag stannade och hjälpte till. Jag är i mitt esse vid pysselbordet på skolfester. Pyssla och hjälpa till. Och att få komma hem igen och krypa ner i värmen. Nu har det äntligen blivit kallt i York. Efter veckor av konstant ösregn så har det frusit till. Måste få tag på en ordentlig vintermössa till Lughán. England är bra på många saker, men inte på ytterkläder för just barn. Försöker hamstra när jag är i Sverige, men det funkar inte alltid.

Andra advent imorgon. Simning med L och Christmas carols i närliggande kyrka. Vi har mycket att röja i hemmet också. Städ och tvätt och utrensningar.

Malie vaknar hela tiden så det blir nog inte mycket sömn inatt. Ska läsa lite och sen sängen. Kärlek.

No comments:

Post a Comment